"anlık hazzın yanında, sonsuzluğun lafı mı olur" (charles baudelaire)

ön not : günümüz terminolojisinde hedonizm = hazcılık, zevk düşkünlüğü
epikuros isimli antik yunan filozof "zevk mutlu bir yaşamın başlangıcı ve amacıdır" diyerek insanoğlunun her zaman aklından geçirdiği ama ahlaki değerlere saplanmışlık nedeniyle açık açık ortaya koymaya çekindiği ve felsefenin de "tü kaka" olarak etiketlediği bir düşünceyi uzunca bir zaman önce dile getirmiştir. o zamandan bu zamana felsefede, psikolojide, etikte ve hatta iktisatta bile epikurosçu düşünürler "hedonizm" nedir ve ne olmalıdırı tartışmışlar, çoğunlukla bencil, cinsel zevk merkezli, "ben keyfime bakarım umurum olmaz ötekiler, benden sonra tufan" anlayışı ile hedonizmi bir tutmuşlardır.
halbuki, günlük anlamda kullandığımız hedonizm ile, akımın öncüsü epikuros'un anladığı / anlattığı şeyler çok farklıdır. örneğin, epikuros'un "büyük ve lüks" bir evi dahi olmamıştır, beslenmesi basit gıdalarla sınırlıdır, iddia edildiği gibi ömrünü grup seks yaparak geçirmemiştir.
hayatta bulunması zor olan ama aslında hiç pahalı olmayan, hayatı zevkli kılan şeylerdi epikuros'un felsefesinin temeli. ona göre, mutlu olunabilmesi ve de hayatın zevkli kılınabilmesi için gereken şeylerin listesi aşağıdaki gibidir:
1 - dostluk
2 - özgürlük
3 - düşünmek
ve... yemek, barınak, giyim (lüks olması gerektiği savunulmamıştır).
her türlü zevki her şeyden önde tutup da hedonizme sığınan arkadaşlarımıza ise ufak bir sürprizle bu felsefenin özünü şöyle özetlemek isterim:
paramız olduğu halde dostlarımız, özgürlüğümüz yoksa ve yaşadığımız hayat üzerine inceden inceye kafa yormuyorsak asla gerçek anlamda mutlu olamayız. (felsefenin tesellisi - alain de button, sayfa 78)
bir şarkının gölgesinde başladım, aynı şarkının müthiş ilk dizesiyle bitireyim derim şunu... "enter suicidal angels" - intihar meleklerine bir davet mi dersiniz buna, yoksa meleklerin intihara meyilli olup olamayacağını mı tartışırız bundan sonrasında, pek emin değilim.
günümüz hedonistleri, hayranım size ve asla dalga geçmiyorum!!
bendenizde hedonistim ama sizn bildiğiniz hedonistlerdend değil :)
YanıtlaSil:)
YanıtlaSilhas epikürcüyüm efendim bendeniz...